
Rengastyöt
Rengastyöt ovat merkittävä osa liikenneturvallisuutta ja Rengas-Set pitääkin huolta ammattilaistensa osaamisesta ja tietotaidosta.
Säilytämme noutamatta jääneitä renkaita ja vanteita enintään 2 kuukautta. Koskee asiakkaita, jotka eivät ole maksaneet renkaiden kausisäilytyksestä.
VANNETYÖT
Päivittäiseen työnkuvaamme kuuluu niin uusien kuin käytettyjenkin renkaiden asennus vanteelle. Palveluihimme kuuluvat kaikki rengastyöt kuten tasapainoitukset, allelaitot ja paikkaukset nopeasti, laadukkaasta ja hyvällä palvelulla.
Palvelemme tarvittaessa myös ilman ajanvarausta, mutta suosittelemme aina ajan varaamista taataksemme sinulle parhaan palvelun.
Tasapainotukset
Pyörän, siis vanteen ja renkaan yhdistelmän, tasapainoitus on rengasliikkeen arkea, jota kotiautotallissa ei voi tehdä. Pyörä on aina syytä tasapainottaa, kun rengas on otettu irti vanteelta ja asennettu uudelleen tai vanteelle on asennettu uusi rengas. Jo pelkästään venttiili ja uudempien autojen rengaspainetunnistimen sensori aiheuttavat epätasapainoa. Epätasapaino puolestaan aiheuttaa pienempää tai suurempaa tärinää. Kilometrien kertyessä epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa pyöränlaakereita sekä esimerkiksi alustan niveliä, iskunvaimentimia ja jousitusta.
Ylöjärven Rengas-Set tasapainoittaa pyöriä sekä allelaiton yhteydessä että erillisenä työnä.
Kysy lisää
Allelaitot
Kehitys kehittyy. Renkaiden allelaitto tai vaihtaminenkaan ei ole enää ihan niin helppoa kuin se ehkä ennen oli. Uusien autojen nostaminen alkaa olla oma tieteenlajinsa ja nykyiset alumiinivanteet vaativat momenttiavaimen käyttöä.
Rengas-Setin ammattilaiset hoitavat niin uusien renkaiden allelaitot kuin kausivaihdotkin helposti, nopeasti ja ennen kaikkea turvallisesti!
Miten rengas korjataan?
Meiltä kysytään usein nykyaikaisen renkaan paikkausprosessista. Työ on ammattitaitoa kysyvää käsityötä ja vaatii useita työvaiheita. Vaikka työvaiheille kertyy hintaakin, on renkaan korjaaminen kuitenkin taloudellisesti ja ekologisesti kannattavaa etenkin uudempien renkaiden kohdalla.
Seuraavaksi esittelemme prosessin henkilöauton renkaan paikkaamiseksi (11 vaihetta).
Renkaan korjaus 1 / 11
Renkaan paikkauksessa käytettäviä tarvikkeita, työkaluja ja kemikaaleja.
- Karhennusneste - Tiivistysaine
- Vulkanointiliima - Trissa
- Messinkiharja - Kaavin
- Karhennin - Valo
- Korjauspukki - Imuri
- Liitu - Tutkimuspiikki
- Erilaisia paikkoja - Pihdit/hohtimet
- Kuumailmapuhallin
Renkaan korjaus 2 / 11
Renkaan korjaus aloitetaan vuotokohdan etsimisellä. Kun vuotokohta on löytynyt, renkaan vauriot arvioidaan.
Työvaiheet:
- Vauriokohdan paikannus renkaasta
- Vauriokohdan merkintä
- Vaurion arviointi, onko rengas korjattavissa?
Renkaan korjaus 3 / 11
Oletko koskaan ajatellut miltä rengas näyttää sisäpuolelta, kun se on pyörinyt tyhjänä?
Kuvan renkaalla on ajettu tyhjänä tai lähes tyhjänä. Tästä syystä renkaan sisäpinta on vaurioitunut siten, että rengas on korjauskelvoton.
Renkaan korjaus 4 / 11
Mikäli vuotokohta on pyöreän mallinen (esimerkiksi naulan tai ruuvin aiheuttama) tukitaan reikä kumisella tapilla.
Työvaihteet:
Reijän raspaus
- Reikä raspataan ja avarretaan, kumisen tapin asennusta varten.
Renkaan korjaus 5 / 11
Kuvassa paikkavarsi on asennettuna.
Työvaiheet:
- Kuminen paikkavarsi vedetään vetolankaa käyttäen, avarretun vauriokohdan läpi. Tällä varmistetaan, että vauriokohtaan ja renkaan rakenteisiin ei pääse vettä eikä likaa.
Renkaan korjaus 6 / 11
Seuraavaksi arvioidaan minkä kokoisen paikan vaurio vaatii. Samalla vauriokohta merkitään sisäpuolelta.
Vauriokohta karhennetaan paikan liimausta varten.
Renkaan korjaus 7 / 11
Karhennuksen jälkeen renkaan sisäpinta puhdistetaan huolellisesti kaikesta ylimääräisestä imuria käyttäen.
Renkaan korjaus 8 / 11
Liiman levitys karhennetulle ja puhdistetulle kohdalle.
Renkaan korjaus 9 / 11
Paikka trissataan huolellisesti, jotta paikan alle ei jää yhtään ilmaa.
Renkaan korjaus 10 / 11
Paikan ja näkyvän karhennetun alueen päälle sivellään vielä tiivisteaine. Karhentaessa renkaan sisäpinnasta lähtee ilman pitävä kalvo, joka täytyy korvata.
Renkaan korjaus 11 / 11
Rengas asennetaan takaisin vanteelle ja käydään vielä kerran läpi ulkoisesti.
Näin varmistetaan, että asennettu paikka varmasti pitää eikä muita vuotokohtia löydy.