Valikko

Rengastyöt

Rengastyöt ovat merkittävä osa liikenneturvallisuutta ja Rengas-Set pitääkin huolta ammattilaistensa osaamisesta ja tietotaidosta.

Palveluihimme kuuluvat kaikki rengastyöt kuten tasapainoitukset, allelaitot ja paikkaukset nopeasti, laadukkaasta ja hyvällä palvelulla. Palvelemme tarvittaessa myös ilman ajanvarausta, mutta suosittelemme aina ajan varaamista taataksemme sinulle parhaan palvelun.

Työhinnasto

Tasapainotukset

Pyörän, siis vanteen ja renkaan yhdistelmän, tasapainoitus on rengasliikkeen arkea, jota kotiautotallissa ei voi tehdä. Pyörä on aina syytä tasapainottaa, kun rengas on otettu irti vanteelta ja asennettu uudelleen tai vanteelle on asennettu uusi rengas. Jo pelkästään venttiili ja uudempien autojen rengaspainetunnistimen sensori aiheuttavat epätasapainoa. Epätasapaino puolestaan aiheuttaa pienempää tai suurempaa tärinää. Kilometrien kertyessä epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa pyöränlaakereita sekä esimerkiksi alustan niveliä, iskunvaimentimia ja jousitusta. 

Ylöjärven Rengas-Set tasapainoittaa pyöriä sekä allelaiton yhteydessä että erillisenä työnä.

Allelaitot

Kehitys kehittyy. Renkaiden allelaitto tai vaihtaminenkaan ei ole enää ihan niin helppoa kuin se ehkä ennen oli. Uusien autojen nostaminen alkaa olla oma tieteenlajinsa ja nykyiset alumiinivanteet vaativat momenttiavaimen käyttöä. 

Rengas-Setin ammattilaiset hoitavat niin uusien renkaiden allelaitot kuin kausivaihdotkin helposti, nopeasti ja ennen kaikkea turvallisesti!

Varaa aika allelaittoon

miten rengas korjataan?

Meiltä monesti kysytään nykyaikaisen renkaan paikkausprosessista. Työ on ammattitaitoa kysyvää käsityötä ja vaatii useita työvaiheita.  Vaikka työvaiheille kertyy hintaakin, on renkaan korjaaminen kuitenkin taloudellisesti ja ekologisesti kannattavaa etenkin uudempien renkaiden kohdalla. 

Seuraavassa esittelemme prosessin henkilöauton renkaan paikkaamiseksi.

Renkaan paikkauksessa käytettäviä tarvikkeita, työkaluja ja kemikaaleja.

Renkaan paikkauksessa käytettäviä tarvikkeita, työkaluja ja kemikaaleja.

  • Karhennusneste
  • Tiivistysaine
  • Vulkanointiliima
  • Trissa
  • Messinkiharja
  • Kaavin
  • Karhennin
  • Valo
  • Korjauspukki
  • Imuri
  • Liitu
  • Tutkimuspiikki
  • Erilaisia paikkoja
  • Pihdit/hohtimet
  • Kuumailmapuhallin

Renkaan korjaus aloitetaan vuotokohdan etsimisellä. Kun vuotokohta on löytynyt, renkaan vauriot arvioidaan.

Kuvan renkaalla on ajettu tyhjänä tai lähes tyhjänä ja renkaan sisäpinta on vaurioitunut, siten että rengas on korjauskelvoton. 

  • Vauriokohdan paikannus renkaasta
  • Vauriokohdan merkintä
  • Vauriokohdan arviointi
  • Reiän raspaus
  • Reikä raspataan ja avarretaan, kumisen tapin asennusta varten.

Pyöreän mallinen säännöllinen reikä (naula/ruuvi tms.) tukitaan kumisella tapilla.

  • Paikkavarsi asennettuna
  • Kuminen paikkavarsi vedetään vetolankaa käyttäen, avarretun vauriokohdan läpi, jotta vauriokohtaan ja renkaan rakenteisiin ei pääse vettä eikä likaa.

Paikan koon arviointi ja vauriokohdan merkintä.

Vauriokohta karhennetaan paikan liimausta varten.

Karhennuksen jälkeen renkaan sisäpinta puhdistetaan huolellisesti kaikesta ylimääräisestä.

Liiman levitys karhennetulle ja puhdistetulle kohdalle.

Paikan asetus korjattavan alueen päälle

Paikka trissataan huolellisesti, jotta paikan alle ei jää yhtään ilmaa.

Valmis paikka asennettuna

Paikka viimeisteltynä tiivisteaineella

Paikan ja näkyvän karhennetun alueen päälle sivellään vielä tiivisteaine. Karhentaessa renkaan sisäpinnasta lähtee ilman pitävä kalvo, joka täytyy korvata.

Rengas asennetaan takaisin vanteelle ja käydään vielä kerran läpi ulkoisesti.